دانستنی, پزشکی

چرا باید برای سگ یا گربه خود از میکروچیپ استفاده کنیم؟

کارگزاری یا کاشت میکروچیپ یکی از روشهای محافظتی برای حیوانات خانگی خصوصا سگ و گربه به‌شمارمیرود. استفاده از این فناوری کوچک و درعین حال قدرتمند٬ علاوه بر مزیت شناسایی تاثیر به‌سزایی در نوع مراقبت از این فرزندان کوچک پشمالوی ما به همراه دارد.

مزایای استفاده از میکروچیپ برای حیوانات خانگی

در آمار یک سوم از حیوانات خانگی٬ گم می‌شوند! بله به همین زیادی! ممکن است فکر کنید که با استفاده از انواع قلاده‌ها و تگ‌هایی که دارای نام و شماره تلفن هستند خطر گم شدن را کاهش می‌دهید اما تمامی آنها با انواع روشها مثل فرسوده شدن٬ باز شدن و … می توانند از بین بروند، اما استفاده از میکروچیپ‌ها تنها راه‌حل دائمی و قابل اعتماد برای یافتن حیوانات گم شده است. ممکن است با خود فکر کنید که میکروچیپ‌ها نیز قابل جداسازی هستند اما در مقایسه با جدا شدن یا باز شدن یک قلاده احتمال آن بسیار پایین‌تر و انجام آن بسیار سخت‌تر است. عملکرد میکروچیپ با GPS متفاوت است.

میکروچیپ چیست و چگونه عمل می کنند؟

 میکروچیپ یک دستگاه شناسایی رادیویی (RFID) بسیار کوچک در حد یه دانه برنج است که بدون هیچ دردی در زیر پوست حیوان و بین دو شانه قرار میگیرد. هر میکروچیپ دارای یک شناسه دائمی است که حاوی اطلاعات مربوط به حیوان خانگی و سرپرستش میباشد و این اطلاعات در یک پایگاه داده ثبت میشوند. این شناسه یا ID با استفاده از یک اسکنر میکروچیپ خوانده میشود.

 

در صورتی که حیوانی را به سرپرستی گرفته اید و میخواهید از میکروچیپ استفاده کنید، قبل از قرار دادن میکروچیپ باید سگ یا گربه شما از لحاظ داشتن میکروچیپ بررسی گردد. در صورت عدم وجود میکروچیپ با استفاده از ابزاری که برای کاشت میکروچیپ استفاده میشود و انواع مختلفی از آن وجود دارد در زیر پوست قرار میگیرد. این ابزار دارای سوزن مخصوص تیز و استریلی هست.

آیا برای سگ یا گربه‌ام از میکروچیپ استفاده کنم؟

شاید پاسخ به این سوال بعد از دیدن این آمار راحت تر باشد. امکان بازگشت سگ‌های گمشده ای که دارای میکروچیپ هستند دو برابر بیشتر از سگهای بدون میکروچیپ است. این آمار در گربه‌ها به بیش از بیست برابر میرسد. اتفاقی که می‌افتد این است که وقتی سگ یا گربه‌ای که گم شده توسط فرد یا پناهگاه پیدا میشود با مراجعه به دامپزشکی وجود میکروچیپ با دستگاه اسکنر بررسی میشود. در صورت وجود آن٬ اطلاعات مربوط به سگ یا گربه گمشده و سرپرست آن به‌راحتی قابل دسترسی خواهد بود. نکته حائز اهمیت در استفاده از میکروچیپ آن است که حتما پس از کارگذاری از بیمارستان یا کلینیک بخواهید که اطلاعات مربوط به حیوان خانگی شما در پایگاه داده مربوطه ثبت گردد. بهتر است که خودتان هم ثبت اطلاعات را چک کرده و اطمینان حاصل کنید و هر سال اطلاعات را مجددا چک و در صورت نیاز مثلا تغییر آدرس یا تلفن، آپدیت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *